سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی پادشاهان و خیانتکاران، کمتر می پاید [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :23
بازدید دیروز :0
کل بازدید :80277
تعداد کل یاداشته ها : 81
103/2/15
10:43 ع

- انتخاب اصلح و معیارهای آن
    معیارهای انتخاب
    
بصا توجه به نقش برجسته مجلس شورای اسلامی و مسئولیت و رسالت سنگین نمایندگان در سرنوشت کشور و مردم تنها حضور پرشور در پای صندوق آرا، و مشارکت فعال در تعیین سرنوشت، کافی نیست که شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق رأی، یک بعد مهم قضیه است.
    
بعد مهم‌تر دیگر! مطالعه و دقت در احوال و شرایط نامزدها و توجه به ملاک‌ها و معیارهای انتخاب وکلا و خلاصه "انتخاب اصلح" است که می تواند به آرزوها و آرمان‌های والا و خواسته‌های به حق مردم، جامه عمل بپوشاند و مایه آبادانی و سربلندی کشور و موجب کاهش توقعات و ترس و یأس و حرمان دشمنان گردد.
    
از این روی، حکیم هشیار! امام (ره) با توجه به اهمیت موضوع، در رهنمودهای آگاهی‌بخش و راهگشایش، ضمن تأکید و توجه دادن به سرنوشت‌ساز بودن انتخاب مردم، به برخی از ملاک‌ها و معیارهای صحیح و موفق گزینش نمایندگان اشاره می کند و می فرماید:
    برویم سراغ مجلس شورا و مجلس شورا درست بکنیم و محول بشود کار به ملت و به نمایندگان ملت، و کارها انشاء‌الله با محول شدن به ملت و به اشخاصی که متعهد هستند و توانستیم و توانستید که یک منتخبانی داشته باشید که آنها صددرصد اسلامی و ملی و متفکر و همه جهات در آنان جمع باشد، آن وقت با آنها کارها انشاء الله اصلاح بشود.
    

صحیفه نور/ ج 19/ص 122


    
مجلس شورا را باید ملت خودش وکلا تعیین کنند وکلا هم همین‌جوری که عرض کردم وکلای ملی، وکلایی که مردم در بلاد خودشان شناختند که اینها مردم صالحی هستند، اینها مردم اسلامی هستند، اینها گرایش به شرق و غرب، گرایش به مکتب های فاسد ندارند، اینها را تعیین کنند.
 
صحیفه نور/ ج 8/ص107

    مردم کوشش کنند که وکلای صالح، متدین در مجلس بفرستند. تمام گرفتاری‌ها و تمام چیزهایی که بر خلاف موازین عمل می شود آنجا حل می‌شود..... مملکت ما همه متدینند اکثراً و وکیل متدین تعیین می‌کنند، وقتی بنا شد وکلای متدین باشند و مقیّد به احکام شرع باشند که انشاء‌الله هستند، آن وقت این مسائل همه‌اش حل می‌شود.
    
صحیفه نور/ ج8/ ص2828
    شرایط منتخبین
    
امام خمینی(ره) به مناسبت های مختلف به برخی از ویژگی‌های وکلای شایسته و معیارهای انتخاب اصلح اشاره می کند و مردم را نسبت به انتخاب چنین نمایندگانی راهنمایی و ترغیب می کند و می فرماید:
    
من متواضعانه از شما می‌خواهم که حتی‌الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقیت نمایید و اشخاصی اسلامی، متعهد، غیر منحرف از صراط مستقیم الهی را در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند.
    

صحیفه نور/ ج11/ص 269


     
افرادی را انتخاب کنید که متعهد به اسلام، شرقی و غربی نباشند، بر صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند. و من امیدوارم که این مرحله را هم با شایستگی و به طوری که دلخواه همه ملت ماست و دلخواه ماست عمل بکنند و وکیلی‌هایی که آراسته هستند به اخلاق خوب، متعهد هستند به اسلام، وفادار هستند به کشور خودشان، خدمتگزار هستند به شما و به کشور، آن اشخاص را انتخاب کنند و در مجلس بفرستند که ان‌شاء‌الله این قدم آخر هم با شایستگی برداشته بشود.
صحیفه نور/ ج11/ص274


    
باید کوشش کنید که خودتان انتخاب کنید وافرادی که متعهد هستند، متدین هستند، ملی هستند، چپ و راستی نیستند اینها را تعیین کنید و انشاء‌الله وقتی که مجلس شورای ملی یک همچنین مجلسی شد که از خودتان بود و افراد خودتان در آن بود و به اختیار خودتان بود، هیچ خوفی دیگر برای ما نیست انشاء الله .
    
انتخابات و مجلس از نگاه امام خمینی (ره)/ص 196
    
    
امام (ره) در فرازی دیگر از رهنمودهای روشنگرشان با اشاره به نقش و حضور چشمگیر جوانان در تعیین سرنوشت و مقدرات کشور می فرماید:
    
با همت والای شما جوانان ایرانی باید اشخاص منور، اشخاص امین و صادق در مجلس شورا بروند که مقدرات شما را برطبق خواسته های خدای متعال پیاده کنند.
    

صحیفه نور/ ج5/ص 253


      
راه شناخت اصلح
    
معمار بزرگ انقلاب اسلامی در قسمتی از پیام هدایتگرانه خویش در آستانه دومین مرحله انتخابات مجلس، با اشاره به ملاک‌های انتخاب اصلح، راه شناخت صحیح نامزدهای نمایندگی را شناخت شخصی یا معرفی روحانیون آگاه ومتعهد یا معرفی افراد متدین و موجّه که گرایش به حزب و دسته سیاسی خاصی نداشته باشند می‌داند و مردم را از تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفتن و رأی دادن به اشخاصی که احتمال انحراف در آنان می رود برحذر می‌دارد و می‌فرماید:
    
کسانی را انتخاب کنند که صد در صد مسلمان و معتقد به احکام اسلام ومعتقد به اجرای احکام اسلام ومخالف با مکتب‌های انحرافی ومعتقد به جمهوری اسلامی باشند. شناخت این اشخاص یا با آشنایی به اعمال و رفتار آنان از زمان رژیم طاغوت تاکنون است و یا به معرفی روحانیون متعهد در شهرستان‌ها یا اشخاص متدین موجّه که گرایش به چپ و راست یا دسته ای نداشته باشند.
    
باید به اشخاصی که احتمال انحراف در آنان می رود رأی ندهند، چه احتمال انحراف عقیدتی، اعمالی و یا اخلاقی باعث می شود که به چنین اشخاص اعتماد نمی‌شود کرد و رأی به آنان موجب مسئولیت خواهد بود
    
تحت تأثیر تبلیغات واقع نشوند و خودشان با موازین اسلامی اشخاص صحیح را انتخاب کنند.!  صحیفه نور/ ج 12/ ص

 


  
  

 

حضرت امام خمینی ( ره) در یکی از مهمترین فرمایشاتش میفرمایند: که   «میزان رای مردم است » و در جایی دیگر می فرمایند «مجلس در راس امور است » . اگر همین دو جمله کوتاه و مختصر را ملاک مردم سالاری دینی قرار داده و مجدا نه به آن عمل کرده و از حریم آن دفاع واقعی و دلسوزانه داشته باشیم به طور قطع و یقین یک ایده و تز بسیار قوی و دنیا پسند در برابر دمکراسی دروغین غرب به دنیا عرضه شده است .

رای مردم یعنی همان فرمان الهی که یدالله مع الجماعه ، دست خدا با جماعت است و یاری او شامل حال مردمی ا ست که آگاهانه و مسئولیت پذیر پای در رکاب بوده و مصمم به تغییر در روند منحرف شده ی جامعه شده اند خواهد شد . « ایجادتغییر به دست مردم »

این رای و نظر آگاهانه باعث شکل گیری و اجتماع نخبگان در یک مکان شریف  که دیروز مسجد پیامبر اکرم (ص) بود وامروز مجلس شورای اسلامی  نام دار گردیده و سرنوشت جامعه را تعین و تکلیف می نماید . و از این روست که امام ابتدا به میزان رای مردم یعنی همان مردم سالاری دینی و اگر چنانچه این حق بطور آگاهانه و به دور از احساسات و تعصب های کور جاهلی و درنظر گرفتن منافع مقطعی و بعضا شخصی وگروهی و باندی  استفاده گردد ، یقینا مجلسی در راس امور قرار خواهد گرفت که مقصود آن مصلح قرن بود.

آن مجلسی در راس امور است که نمایندگانش دارای ویژگیهای همچون تعهد ، تخصص ، شجاع و مدیر و درعرصه های مختلف همچون اخلاقی ، مالی ، امتحان داده و سر بلند بیرون آمده باشد . مجلس مکان آزمون و خطا نیست چرا که اگردر آنجا نماینده ای در آزمونی مردود گردد جبرانش نه تنها خسارت بار بلکه جبران ناپذیر باشد .

تعهد دارای ابعاد بسیار گسترده و وسیعی می باشد و در بضاعت این نگارنده حقیر نیست و در حد درک و توانم می توان برمبانی دینی ، اجتماعی ، ملی ، تکیه کرد و دید فرد مورد نظر تا چه حد از ویژگیهای تعهدی برخوردار است .

 یک نماینده شایسته نماد  رفتار اجتماعی  ، فرهنگی ، سیاسی ، ... حوزه ی انتخابیه است . رفتار ، منش ،گویش ، بزرگواری ، مردم داری ، دوری از تزویر و ریا ، وپیگیر امور جامعه بودن ،و به فکر مستضعفین جامعه بودن نه طرفداری از قشر خاص سرمایه دار، در صف مقدم مبارزه قرار داشتن ، آگاهی به روز داشتن ، مطالعه و ........ مواردی است که باعث می شود مجلس در راس امور باشد  و الا مردم انتخاب می کنند و بعد جلوتر از منتخبین خود حرکت کرده و این حرکت باعث بیداری نمایندگان می شود ،اینجاست که حاشیه سازی و اما و چرا بر جامعه  مستولی شده و یاس از اینکه آیا مجلسی که امام در راس امورش می داند همینی است که شاهد و ناظر آنیم ؟!!